woensdag 12 juni 2013

Paranoia

Titel:                Paranoia
Auteur:            W.F. Hermans
Eerste uitgave: 1953

Opgave: Zoek iets op over een onderwerp uit het boek.


Het onderwerp wat ik heb gekozen is de stad Sevilla. Deze stad komt voor in het 4de verhaal in de verhalenbundel, genaamd “Glas”.
Elena, een hoofdpersoon uit dit verhaal vlucht naar Sevilla, omdat haar minnares erachter is gekomen dat ze seks heeft gehad met het verbrande en levenloze lichaam van (wat ze denken) Adolf Hitler.

Toen ik dit verhaal las ging ik me afvragen waar nou precies de stad Sevilla ligt. Daarom heb ik dit onderwerp gekozen voor de blog.

Hier is het Spaanse volkslied om bij de tekst over Sevilla te luisteren.

Ten eerste wil ik zeggen dat ik erachter ben gekomen dat Sevilla niet alleen een stad is, maar ook een provincie. Het kan dus zijn dat Hermans in het verhaal bedoelde dat ze naar de provincie was gevlucht. Dit lijkt mij onlogisch, omdat meestal als een schrijver in een boek vermeld dat een personage vlucht, en daar de vluchtplaats bij noemt, de schrijver de naam van de stad of plaats noemt, en niet van de provincie. Hierom heb ik gekozen om me af te wenden van de provincie Sevilla, en mijn onderzoek te richten op de stad.

Sevilla, de hoofdstad van de Spaanse provincie met dezelfde naam en hoofdstad van de regio Andalusië. Het is een van de grootste steden van heel Spanje, met 702-duizend inwoners (laatste telling dateert uit 1-1-2012). Sevilla heeft dus bijna net zoveel inwoners als onze eigen hoofdstad, Amsterdam. De laatste inwonertelling van Amsterdam was op 30 april 2013, hierbij werden 801.542 inwoners geteld.

Het is niet bekend wanneer deze stad precies is gebouwd. Opgravingen wijzen erop dat de stad al bestond rond 1000 jaar voor Christus. Anderen beweren dat Sevilla eerder al bestond onder een andere naam, Tartessos. Tartessos staat bekend als een “zeer oude handelsstad die voorbij de zuilen van Hercules lag.


De stad is al die jaren bewaard gebleven, en steeds werd er meer kunst gemaakt en prachtige gebouwen bijgebouwd. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten