zondag 23 maart 2014

De helaasheid der dingen

Titel:                 De helaasheid der dingen
Auteur:              Dimitri Verhulst
Eerste uitgave:   2006

Opgave: Zoek informatie op over een onderwerp uit het boek.

Het onderwerp wat ik voor deze opgave heb gekozen is de Tour de France. In het verhaal “De ronde van Frankrijk” zetten de hoofdpersonages zelf een soort parodie op van de Tour de France, genaamd de Tour de Franse. Aangezien ik zelf niet al te veel afwist van de Tour de France besloot ik mijn blog hierover te schrijven.

De Tour de France is een razend populaire, jaarlijkse wielerwedstrijd door Frankrijk. Net zoals de Tour de France zijn er ook de Giro d’Italia en de Vuelto Ciclista a España, welke samen de drie Grote Rondes vormen.
De Tour de France is bedacht in het begin van de 20ste eeuw door Géo Lefèvre. Géo Lefèvre was een Franse sportjournalist die werkte voor het sport dagblad Le Vélo. Le Vélo was één van de twee grootste sportbladen in Frankrijk, de ander was L’Auto-Vélo. Le Vélo had een grote voorsprong op L’Auto-Vélo wat betreft verkoop, dus de hoofdredacteur van L’Auto-Vélo, Henri Desgrange, moest wat verzinnen om een inhaalslag te maken. Zeker nadat ze een rechtzaak hadden verloren en L’Auto-Vélo niet langer Vélo achter hun naam mag zetten wilt Desgrange Le Vélo terugpakken.
Om dit te bereiken huurde Henri Desgrange Géo Lefèvre in om hem te helpen. In een vergadering met de redactie stelde Lefèvre een 6-daagse wielrenwedstrijd voor, de Tour de France. Zo werd in de zomer van 1903 de allereerste tour georganiseerd.
Het tweede jaar dat de Tour werd georganiseerd liepen de renners nogal wat problemen op tijdens de rit. Ze werden onderweg aangevallen, er lagen glasscherven op de weg en ze werden in de dorpen uitgescholden en bedreigd, omdat de wielerwedstrijd toen nog ’s nachts gehouden werd en het de nachtrust zou verstoren. Desgrange gaf het hierdoor niet op en bleef ieder jaar opnieuw de Tour organiseren, ieder jaar met een nieuwe pas erbij of een extra rit.
Op een gegeven moment kwamen de journalisten bij Desgrange aankloppen. Zij wilden verslag geven over de Tour, maar de leiders van de pelotons waren niet te herkennen. Hier kwam het idee van de gele trui vandaan, L’Auto werd immers op geel papier gedrukt. In de Tour van 1919 wordt Eugène Christophe de allereerste geletruidrager.
De Tour de France groeit inmiddels snel tot de grootste wielerwedstrijd ter wereld en zo zijn de verkoopcijfers van L’Auto gestegen  van 20 000 in 1903 naar één miljoen in 1923. Vanaf 1930 wordt het een internationale wedstrijd en voert Desgrange de landenploegen en het ploegenklassement in. In 1936 wint de eerste Nederlander, Theo Middelkamp, de Tour.
Na het overlijden van Henri Desgrange in 1940 neemt het tijdschrift L‘Equipe het over van L’Auto, met Jacques Goddet als organisator, wie sinds 1931 de hoofdredacteur van L’Auto was. In 1948 werd de Tour voor het eerst op televisie uitgezonden en in 1949 krijgt Desgrange een monument.
In 1954 wordt de Tour voor het eerst buiten Frankrijk gestart, namelijk in Amsterdam. Vanaf dit moment is de Tour de France gebleven zoals wij het nu kennen met alle dopingperikelen .


Geen opmerkingen:

Een reactie posten